Thursday, May 7, 2009

TEK IDONG MASEN

.

Tek Idong Masen?
apakah???
kedekut..lokek..tangkai jering..
tu la dia...antara ciri2 manusia paling jelik kulihat

pakai la cantik mana pon...
pakai la brg branded apapon..
kalo takat 80sen pon nk b'kira, wat malu jekkk..
baik la pakai baju koyak rabak...xde la org nk mengata ko kedekut kann..

aku paling x suka deal makhluk spesis nih..
lagi2 yg kekonon cantek ensem..
pakai sume lawa...ala2 org kayes... tp nk kuar duit sen2 pun gegar2 tgn tu ha...

ni citer kat kdai ari nih...
sorg customer yg aku x familiar sgt dtg ngn senyum simpulnya.. bawak beg plastik yg pastinya berisi baju2 busok..
kalo tarap mak2 budak, kira akak tu gojes la gak..
"cantek akak ni...friendly lak tu", dlm ati aku le..

"dik, akak nk basuh je x nak iron... bleh amik ptg ni?", akak tu tanya aku la..
xkan plak aku tanya dia kan.. dah sah2 aku kata dia mak2 budak..
aku pon tanya la staff kat kdai tu... slalu kalo basuh baju, leh amik after 24hour..
kalo nk amik cpt, kena extra charge la..

so aku check la kat staff tu kot2 akak tu dpt keistimewaan xyah charge ke apa kan..
pastu staff tu gitau aku, kalo dia nk amik cpt, kena extra charge la..
"kak, kalo nk amik ptg ni kena express charge la.." aku ckp le bebaik kat dia..
"eh, tak nak la byr extra. slalu akak antar, bleh je amik ptg", kata beliau..

"ye la..takkan la tiap kali ko nk amik cpt je? dh la antar tgh ari, nk amik ptg plak..
ko igt kedai ni basuh baju ko je ke..?suh bayar lebih sket kali ni takmo..
tiap kali dh bg express charge tu free aje..
tu pun kira dh kurang pendapatan kdai ni" dlm ati je aku bebel...
aku pun bukak la bil.. 4.9kg X rm2.00=rm9.80
"mahalnye..?!" dia terkojet...aku terkedu..

"ehh..eh.. takkan tatau harga basuh kat sini rm2 sekilo?", dlm ati lagik...
aku dh mula dh nyampess... tp still wat muka cool..
bleh dia kata MAHAL...? haloooo...kat kdai lain rm2.50 sekilo tau!
mcm la ni pestaim dia basuh kat sini... kata regular customer...
dr dulu harga mcm tu...kalo rasa mahal, pehal tak gi je kdai lain yg murah.. tu pun kalo ada laaa kan..,.
aku amik kalkulator tu then tunjuk kat dia..
4.9X2=9.80
"sekilo rm2.00 kak.."
"mahalnya..akak salu basuh sini..."
"akak basuh skit je.. kalo banyak, mmg kita bleh bg diskaun" aku gitau le bek2..
"alaa..rm9 dah la.. slalu akak antar sini. akak amik petang. akak deal dgn dorg...tak penah akak jumpa awak...",bebelnya...
"bleh la", dgn senyum kelat aku tulis la rm9 kat bill tu..

heyyy..apa lak kaitan penah jumpa aku ke tak? slama aku jaga kdai tu pun, aku x penah tgk ko tau...
mmg la aku kejap2 je kat kdai tu.. tp aku check brg kat kdai..aku leh igt la nama2 customer..
ko ni bkn salu pun antar barang kat situ.. nk dpt diskaun 80sen punya pasal, eksen lak ala2 pelanggan setia..
*bluwekkk*
aku bkn la berkira sgt pon. salu kalo bil lebih 10-40sen, mmg aku x amik.. aku bg diskaun je kat customer. kalo lebih dr 50sen, aku amik la.. bil yg ratus2 pon, kalo customer mintak discount, senang ati je kitorang bg...
ni 80sen pon nk berkira ngn kitorang.. dah la tiap kali antar x kena express charge! kalo 10 customer pangai cemni, rugi rm8 la kdai ni...huhu..
aku pon penah gak jadik customer kdai dobi.. bayar mahal lak tu. Takde la aku nk mintak diskaun bagai..apatah lg takat 80sen tuh.. aku tup mata je kasik.
*walaupon aku ni meskin*

Yang paling aku nyampah bila dia sebut "mahalnye"..
mak aihhh..mcm la aku charge rm9.80 utk sekilo baju?
kemonnnn laaa... agak2 arr sket kalo nk diskaun pon. Naseb bek aku x cakap lagi tu brapa express charge kalo dia nk amik ptg ni gak.. Mau pengsan gaknya akak tuh..huhhh..
Tiap kali dia amik kurg dr 24jam, kitorg x charge pon.. tu dia x pikir brapa byk dah diskaun dia dpt..
tapi apa kan daya..customer owez rite.. aku hanya mampu senyum kelat.. nk membebel, dlm ati je la..

so, korang2 yg kedekut sen2 neh, cuba la bertolak-ansur sket yek..
bila kita xnak memberi lebih, jgn la mengharap kelebihan dr org len..
asyik nk jimat je.. kita x tau untung rugi biz org... give & take, hoccay!

0 comments